
Kire bízhatod a időjárás-előrejelzést?
Észak-Queensland, Ausztrália, februárban hat hónapnyi esőzést élt át, ami számos helyi lakost éjszakái álmatlan töprengésre kényszerített. Senki sem tapasztalta ezt meg talán olyan intenzíven, mint Andrew Brown, aki napközben kiberbiztonsági oktató, de emellett amatőr időjárás-előrejelző is. Kevesen tudják, hogy ő a Wally’s Weather Facebook-oldal mögött áll, amelynek 107 000 követője és havi 24 millió megtekintése van, és amely az esőben gazdag Queensland állam időjárására összpontosít. A rekordmennyiségű áradások idején, amikor 400 embernek kellett elhagynia otthonát, Brown non-stop posztokat tett közzé, még az éjszaka közepén is frissítéseket osztott meg, az iránti felelősségérzete miatt, amit a követői iránt érez. Még a munkáját is korábban hagyta el, amikor észlelte az időjárás-előrejelző radarján, hogy öt órányi folyamatos eső várható. Tanácsot adott nemcsak Facebook-követőinek, hanem a főnökének, kollégáinak, feleségének és felnőtt gyermekeinek is, hogy ők is készüljenek fel.
Brown Townsville-ben él, ahol a januártól márciusig tartó esős évszakok jellemzőek. „Az emberek tudni akarják, mi történik, mert még ha áramkimaradás is lép fel, valószínűleg még mindig van internetkapcsolatuk. Ezek a rendszerek híresen éjszaka csapnak le, amikor nem látni, mi történik, így az ember valóban úgy érzi, hogy a követői szeme és füle” – mondja Brown. Az ő aktív, elkötelezett Facebook-közönsége jól mutatja, hogy egyre több ember fordul a közösségi média felé az időjárás és a hírek frissítéseiért. Az Egyesült Államokban a felnőttek 20%-a így szerzi be ezeket az információkat a Pew Research Center szerint. Az emberek ugyanolyan figyelmet fordítanak a Facebookon aktív influencerekre, mint a hagyományos újságírókra, és gyakran még nagyobb figyelemmel követik őket, mint a hagyományos média képviselőit a YouTube-on, Instagramon és TikTokon.
Daniel Angus professzor, a Queenslandi Technológiai Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója megjegyzi, hogy amikor ő, Brisbane-ben, belekerült a trópusi Alfred ciklon okozta heves esőzésbe és áradásokba, inkább az Ausztrál Meteorológiai Szolgálat hivatalos tanácsát követte, mert úgy véli, ők még mindig a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket nyújtják. Angus professzor felismeri, hogy az olyan időjárási influencerek, mint Brown, népszerűsége nemcsak a mainstream média és a kormányzati források iránti fokozódó közbizalomhiányból ered, hanem a tájékoztatás hiányosságainak és a helyi kapcsolódásnak a pótlására is.
„Az időjárás-influencerek különösen vidéki és regionális területeken nyertek népszerűséget, mert rendkívül lokalizált, valós idejű frissítéseket kínálnak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy” – mondja Angus. „Közvetlen kapcsolatban állnak a közönséggel, személyre szabott elemzéseket kínálnak, és válaszolnak a közösség aggályaira olyan módon, ahogyan a hagyományos hírszolgáltatók általában nem.” A szakember azonban figyelmeztet arra is, hogy az időjárás-influencerek hajlamosak a rémhírek terjesztésére, ami nem minden esetben segíti a közönséget.
Andrew Brown, Wally’s Weather alapítója, önképző meteorológus, akinek IT területen is mesterdiplomája van, és számos más technológiai végzettséggel rendelkezik. Az előrejelző berendezéseire tett nagyobb beruházásai miatt három éve már bevezette a fizetős előfizetéseket, amelyek főként a költségeit fedezik. Az AI fejlődése lehetőséget ad számára, hogy pontosabban elemezze az adatokat és kommunikáljon követőivel, és akár egy országos szintű működés irányába is elmozdulhat.
Bár Andrew Brown szeretné, ha több időt tölthetne a Wally’s Weather oldalával és unokáival, tudja, hogy erre még várnia kell. Személye ismeretlensége is fontos számára, hiszen nem szeretné, ha az utcán felismernék. „Nem törekszem arra, hogy felfedjem, ki vagyok, mert szeretek úgy sétálni az utcán, hogy senki sem zaklat. Már volt, hogy rádióban nyilatkoztam, és utána elmentem a beszélgetőpartnerem mellett, aki nem tudta, hogy én vagyok az” – mondja Brown mosolyogva. „Néha a sorban állva hallom, ahogy az emberek az oldalról beszélnek, és fogalmuk sincs, hogy én ott vagyok. Ez mind hozzájárul a szórakozáshoz.”

