
Az Egyesült Államok javasolja a Boeing bűncselekmény vádjának ejtését
A Boeing, az amerikai légügyi óriás, a közelmúltban egy komoly jogi problémával nézett szembe, amely két tragikus balesettel függött össze, amelyek a cég legnépszerűbb, 737 Max típusú repülőgépével történtek. A balesetek következtében összesen 346 ember vesztette életét, ami hatalmas társadalmi és gazdasági következményekkel járt. Most úgy tűnik, hogy az Egyesült Államok igazságügyi minisztériuma (DOJ) fontolóra veszi a büntetőeljárás leállítását, ami azt jelentené, hogy a Boeing nem áll bíróság elé a cég által elkövetett csalás vádjával kapcsolatban.
A DOJ képviselői egy online megbeszélés keretében tájékoztatták a balesetek áldozatainak hozzátartozóit, hogy lehetőséget mérlegelnek arra, hogy a Boeing egy nemperes megállapodást kössön, amely révén elkerülhetnék a bírósági tárgyalást. Az eredeti vádak szerint a Boeing szándékosan elhallgatta a balesetekhez vezető repülési vezérlő szoftverrel kapcsolatos kulcsfontosságú információkat a szabályozó hatóságoktól. A bíróság előtt jelenleg folyamatban lévő ügyben a Boeing már korábban elismerte a vádakat, de sikerült elkerülnie a büntetőjogi eljárást, amikor 2,5 milliárd dolláros bírságot és kártérítést fizetett, valamint vállalta a biztonsági normák és a megfelelőségi programok javítását.
A jogi helyzet azonban megváltozott, amikor tavaly egy újabb incidens történt, amely során egy használaton kívüli ajtó leesett egy 737 Max repülőről, ami komoly aggodalmakat keltett a Boeing biztonsági ellenőrzéseivel kapcsolatban. Ezt követően a DOJ újra megnyitotta az ügyet, arra hivatkozva, hogy a Boeing megszegte az eredeti megállapodás feltételeit. A Biden-adminisztráció alatt egy új megállapodás született, amelyben a Boeing beleegyezett, hogy bűnösnek vallja magát a csalás vádjában, további 243 millió dolláros bírságot fizet, és elfogad egy bíróság által kinevezett felügyelő jelenlétét a működéseik ellenőrzésére. Azonban ezt a megállapodást egy amerikai kerületi bíró decemberben visszautasította, ami miatt az ügy elhúzódhatott, és a Trump-adminisztrációra is átterelődött, amely ígéretet tett arra, hogy enyhébb szabályozási megközelítést alkalmaz.
A Boeing jelenlegi helyzete tehát rendkívül kényes, hiszen a cég nemcsak a jogi problémákkal küzd, hanem a piacon is komoly versennyel néz szembe. A légitársaság folyamatosan próbálja helyreállítani üzleti tevékenységét, és a cég vezetője azt nyilatkozta, hogy 50 új repülőgépet szeretnének eladni Kínának, amely eddig megrendelte azokat. Ezen kívül a Boeing számára fontos lehetőséget jelent az F-47 vadászrepülőgépek szerződése is, amely segíthet a cég gazdasági helyzetének stabilizálásában.
A balesetek áldozatainak hozzátartozói azonban mély csalódottságukat fejezték ki a DOJ új megközelítése miatt. Erin Applebaum, a Kreindler és Kreindler ügyvédi iroda ügyvédje, aki 34 családot képvisel, azt mondta, hogy a minisztérium prezentációja világossá tette, hogy a döntés már megszületett, és a Boeing újból megússza a bírósági eljárást, csupán egy pénzbírság megfizetésével. Az áldozatok családjai úgy érzik, hogy a Boeing soha nem állt bíróság előtt a balesetek miatt, és hogy ez a megállapodás nem biztosít igazságot számukra.
A Boeing számára tehát a jövő nemcsak a pénzügyi kérdésekről szól, hanem arról is, hogy hogyan tudják helyreállítani a közbizalmat és a cég hírnevét. A nemperes megállapodás lehetősége pedig arra utal, hogy a vállalatnak nemcsak a bírósági felelősségvállalással, hanem a társadalmi felelősségvállalással is szembe kell néznie a jövőben. Az ügy kimenetele és a Boeing jövőbeli lépései nemcsak a cég, hanem az egész légiközlekedési ipar számára is jelentős hatással lehetnek.
