Hírek,  Tech

A kamera technológia, ami új szintre emeli az ifjúsági sorozatokat

A Netflix sikersorozata, az „Adolescence” már az első hónapban több mint 120 millió nézőt vonzott világszerte, és nem csupán a története, hanem a forgatási technikája is forradalmi újítást hozott a filmszakmában. Az egyik legelső jelenetben, amelyet egyetlen felvételben rögzítettek, a nézők tanúi lehetnek, ahogy a rendőrség egy erőteljes ajtórobbantással behatol egy házba. A rendőrök hatalmas fegyverzetükkel feszülten lépnek be, miközben egy nő a földre zuhan, és a kamera egy szűk, gyenge fényű lépcsőház felé irányul. Ekkor már egy férfi is látható, aki a falnak támaszkodva, magasba emelt kezekkel kiabál, de hiába. Pár pillanat múlva egy 13 éves fiú letartóztatása zajlik, és a kamera visszatér a reggeli fénybe, ahol a családja őrjöng a ház előtt, míg a fiú már sötét rendőrautóban ül. Mindez csupán három perc alatt zajlik, egyetlen felvételben.

Matthew Lewis, a sorozat operatőrje szerint az ilyen típusú jelenetek felvétele öt évvel ezelőtt még elképzelhetetlen lett volna. Az „Adolescence” mind a négy, körülbelül egy órás epizódja egyetlen felvételben készült, amely a „oner” technikát alkalmazza. Ez a módszer lehetővé teszi, hogy a kamera folyamatosan kövesse a szereplőket a feszültséggel teli jelenetek során, akár kézből, akár járműről rögzítve a felvételeket. Az új, könnyű, önstabilizáló kamerák, amelyek képesek reagálni a környezeti fényviszonyok drámai változásaira, igazi forradalmat indítottak el a film- és televíziós iparban.

Az „Adolescence” második epizódjának végén látható, ahogy a kamera a belső térből a kocsi mellett áthaladva az úton, majd a közeli utcák felett repül, végül pedig újra a földszintre kerül. A váltás a drón és az emberi operátor között szinte észrevétlen, csak egy apró remegés árulkodik róla. Ezt a technológiai fejlődést részben a DJI Ronin 4D kamerának köszönhetjük, amely egy kis, nagy felbontású eszköz, számos beépített érzékelővel, amelyek képesek észlelni a mozgást a padlóhoz és a közeli tárgyakhoz viszonyítva. E mechanizmusok lehetővé teszik, hogy a kamera zökkenőmentes, stabil felvételeket készítsen.

Tim Palmer, a Boston University professzora és tapasztalt filmes úgy véli, hogy a kamera technológia jelentős fejlődésen ment keresztül az utóbbi években. Korábbi munkája során, 2014-ben egy kórházról szóló drámán dolgozott, ahol hosszú felvételekre volt szükség. „A régi módszerek nem voltak elég precízek” – emlékezik vissza. A stabilizáló eszközök, amelyeket ma használnak, már régóta léteznek, de a távoli irányításuk és a felvételek rögzítése mostanra vált igazán kifinomulttá.

A hosszú egyfelvételes jelenetek nem újkeletűek a moziban, hiszen már évtizedek óta léteznek ilyen példák, mint például a 2015-ös „Victoria”, amelyet szintén egyetlen felvételben rögzítettek. Sturla Brandth Grøvlen operatőr hangsúlyozta, hogy az ő filmje is valóban vágás nélküli volt, de a technológia korlátai miatt a képek kissé remegősek voltak, amit a rendező szándékosan így tervezett meg, hogy a nézők úgy érezzék, mintha háborús övezetekben készült felvételeket néznének.

A DJI Ronin 4D a vállalat első dedikált filmes kamerája, amely nemcsak a stabilizációs technológiájáról ismert, hanem arról is, hogy a felvételeket vezeték nélkül továbbítja a helyszíni monitorokra. Brett Halladay, a DJI termékoktatási menedzsere elmondta, hogy a készülék automatikusan választja ki a legjobb elérhető jelet, de van néhány korlátozása is. Például nem alkalmas függőleges felvételek készítésére, ami manapság egyre nagyobb népszerűségnek örvend a TikTokhoz hasonló videómegosztó alkalmazások miatt.

A filmkészítők számára az új, ergonomikus kamerák megjelenése komoly hatással lehet a filmek és sorozatok minőségére. Booker T. Mattison, a Georgiai Egyetem filmes oktatója úgy véli, hogy a kamera nézőpontja lehetőséget ad arra, hogy dinamikusabb, izgalmasabb történeteket meséljenek el. Ugyanakkor Carey Duffy, a Cooke Optics termékélményért felelős igazgatója figyelmeztetett arra, hogy a túlzott fókuszálás az egyfelvételes tévéműsorokra csak egy trükk lehet, amely a jó történetmesélés rovására mehet. A „oners” iránti vonzalom önmagában nem elegendő ahhoz, hogy a nézők folyamatosan ragaszkodjanak a műsorokhoz, tette hozzá Palmer professzor. A minőség és a tartalom mindig is kulcsfontosságú marad a nézők megtartásában.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c62g6vdl3vqo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük