
A milliárdos titkos terve: miért akarja megvenni a Royal Mailt?
Április végétől egy cseh milliárdos, Daniel Kretinsky irányítása alá kerül a több mint 500 éves Royal Mail, amely nemcsak egy futballklub társtulajdonosa, hanem jelentős befektető egy brit szupermarketben is. Felmerül a kérdés, miért érdekelheti őt ez a megroggyant intézmény. A Claridge’s szállodában, ahol találkoztunk, Kretinsky reggelijéhez egy pár ollót, egy üres teáskannát és forró vizet kért, miközben gondosan fertőtlenítette és hidratálta a kezét. A kifinomult hotel évtizedek óta szolgálja ki a globális elitet, de Kretinsky saját kínai zöld teáját hozta magával, amelyet ollóval nyitott fel, és az üres kannába öntött. A 49 éves milliárdos, akit cseh Szfinx néven is ismernek, a Sunday Times Rich List szerint 6 milliárd fontot ér, Párizsban és Londonban él, eredetileg ügyvéd volt, és a európai energiapiacokon szerzett vagyont.
A találkozón, amelyre 2024 júniusában került sor, próbáltam meggyőzni őt, hogy adjon interjút a Royal Mail megvásárlására tett merész próbálkozásáról, amely egykor nemzeti kincsnek számított. Kretinsky vásárlói profilja aggodalmat keltett a szakszervezetek és a kormány tagjaiban, hiszen cégei orosz gázvezetéket üzemeltetnek, amely Oroszországból szállít gáz Európába. Hat hónap elteltével azonban a brit kormány jóváhagyta a Royal Mail anyavállalatának megvásárlására tett ajánlatát, miután Kretinsky „jogi kötelezettségvállalásokat” vállalt. A megállapodás részeként a kormány kapott egy úgynevezett „aranyrészvényt”, amely megköveteli, hogy értesítsék a Royal Mail tulajdonjogának, központi irodájának és adórezidenciájának bármely jelentős változásáról.
A Royal Mail a brit élet szerves részét képezi, sok ember még mindig baráti viszonyt ápol a postással, aki a leveleket és csomagokat hozza. Az utóbbi években azonban a Royal Mail koronája megkopott. A vállalat veszteséges, piaci részesedése csökken, és bírságot kapott a szállítási határidők elmulasztása miatt. A levélküldés mértéke is drámaian csökkent: a 2004-es csúcs 20 milliárd levélről tavalyra 7 milliárdra esett vissza. Kretinsky megvásárlása előtt a Royal Mail részvényeinek értéke 2013-ban, a privatizációkor 3,3 milliárd font volt, ami azonnali 38%-os növekedést hozott a tőzsdén. A COVID-19 időszakában, 2021 májusában a cég értéke meghaladta a 6 milliárd fontot, de Kretinsky ajánlatainak bejelentésekor már csak 2 milliárd fontra csökkent.
A Royal Mail a privatizáció óta folyamatosan küzd a bevételek növelésével, mivel a dinamikus versenytársak, mint a DPD, DHL és Amazon, egyre nagyobb részesedést szereznek a csomagszállítási piacon. A Royal Mail jogi és szabályozási kötelezettségei, például a „univerzális szolgáltatási kötelezettség”, amely előírja, hogy hat napon át napi szinten kell leveleket és öt napon át csomagokat kézbesítenie minden brit címre, hátrányos helyzetbe hozza a vállalatot a versenytársakkal szemben.
Kretinsky azonban tervezettel érkezett. Az energiaszektorban elért sikerei lehetővé tették számára, hogy 27,5%-os részesedést szerezzen a Royal Mail anyavállalatában, az International Distribution Servicesben (IDS). Cége, az EP Group, egy pan-európai konglomerátumot kíván felépíteni, amely három pilléren nyugszik: energia, kiskereskedelem és logisztika. Kretinsky a Royal Mailt a logisztikai pillér alapkövének tekinti, és tervezi, hogy versenybe száll a Deutsche Post DHL, DPD és Amazon vállalatokkal.
A Royal Mail jövője szempontjából kulcsfontosságú kérdés, hogy az Ofcom, a brit távközlést szabályozó hatóság, milyen lépéseket tesz a univerzális szolgáltatási kötelezettség átalakítására. Kretinsky azt nyilatkozta, hogy tiszteletben tartja ezt a kötelezettséget, de szorgalmazza annak feltételeinek megváltoztatását. A célja, hogy a Royal Mail versenyképesebbé váljon a piacon, és hogy a csomagszállítás terén piaci részesedést nyerjen. A jövőbeli növekedés a külső helyszíni (OOH) szállítás területén rejlik, ahol a különböző szolgáltatók, mint az Amazon és az UPS, már sikeresen működtetnek csomagautomatákat.
A megállapodás végrehajtása nem volt könnyű feladat, hiszen a Royal Mail fontos nemzeti infrastruktúrának számít, ezért a tranzakciónak át kellett esnie a nemzetbiztonsági ellenőrzésen. Kretinsky cégei orosz gázvezetéket üzemeltetnek, amelyet az EU tagállamai már jóváhagytak. Azonban a brexit után a brit kormány megerősítette Kretinsky legitimitását, és a szakszervezetek is idővel elfogadták a megállapodást, miután biztosítékokat kaptak a munkahelyek védelméről és a meglévő struktúrák megőrzéséről.
A Royal Mail jövője tehát izgalmas kihívások és lehetőségek előtt áll. Kretinsky terve, hogy a logisztikai szektor erősebb szereplőjévé váljon, komoly potenciált rejt magában, de a cégnek sokat kell fejlődnie, hogy versenyképes maradhasson. A következő évek kulcsfontosságúak lesznek, hogy Kretinsky és csapata sikeresen átformálja a Royal Mailt, és megfeleljen a modern piaci elvárásoknak.

