
Az Apple szerint a legtöbb, az Egyesült Államokba szánt iPhone már nem Kínában készül
Az Apple bejelentette, hogy a legtöbb, az Egyesült Államokban értékesített iPhone és más eszköz gyártását a jövőben Kínából Indiába és Vietnámba helyezi át. Ez a döntés szoros összefüggésben áll azzal, hogy Donald Trump elnök által bevezetett vámtarifák Kínát célozzák meg, és a technológiai óriás azt várja, hogy az új importadók körülbelül 900 millió dollárral (körülbelül 677,5 millió font) növelhetik költségeit a jelenlegi negyedévben, annak ellenére, hogy Trump kormánya kivételt tett a fontos elektronikai eszközökkel.
Tim Cook, az Apple vezérigazgatója elmondta, hogy a következő hónapokban az Egyesült Államokba szánt iPhone-ok többsége Indiában fog készülni, míg Vietnám az iPadek, az Apple Watchok és más termékek fő gyártási központjává válik. Az Apple vezetője hangsúlyozta, hogy a vállalat folyamatosan reagál a globális kereskedelmi környezet jelentős változásaira, amelyeket Washington kereskedelmi politikái váltottak ki. Az Apple részvényei jelentős csökkenést mutattak, miután Trump bejelentette, hogy „visszavágó tarifákat” vezet be az Egyesült Államokba importált termékekre, hogy ezzel ösztönözze a cégeket a belföldi gyártás fokozására.
Az Apple vezérigazgatója azzal kezdte a befektetőknek tartott telefonos beszélgetést, hogy emlékeztette őket a vállalat 500 milliárd dolláros befektetési tervére, amelyet a következő négy évben több amerikai államban szeretnének megvalósítani. Cook hangsúlyozta, hogy az Apple kínai gyártásának csökkentése és a beszállítói lánc Indiába és Vietnámba történő áthelyezése hosszú távú folyamat lesz, amely jelentős befektetéseket igényel, és milliárd dollárokba kerülhet. Shanti Kelemen, a M&G Wealth vezető befektetési igazgatója a BBC Today programjában elmondta, hogy még mindig lesznek tarifák, amelyek hatással lesznek az Apple ellátási láncára, és költségek merülnek fel az új gyárak felépítése miatt.
Bár a kereskedelmi zűrzavar egyelőre nem érintette az Apple értékesítési teljesítményét, a cég bejelentette, hogy az idei év első három hónapjában 5%-os bevételnövekedést könyvelhetett el az előző év azonos időszakához képest, elérve a 95,4 milliárd dollárt. Hasonlóképpen, a másik technológiai óriás, az Amazon is kedvező eredményekről számolt be, jelezve, hogy az észak-amerikai e-kereskedelmi üzletágában az értékesítés 8%-kal nőtt az előző évhez képest. Andy Jassy, az Amazon vezérigazgatója megjegyezte, hogy a vállalat a zűrzavarkor is képes volt megerősödni, és optimistán tekint a jövőbeli lehetőségekre.
Patrick Moorhead, a Moor Insights & Strategy vezérigazgatója „impozánsnak” nevezte az iPhone gyártásának Indiába való áthelyezését, megjegyezve, hogy ez jelentős változást jelent az Apple korábbi álláspontjához képest, amely szerint csak Kínában lehetséges iPhone-okat gyártani. Az Apple-nek azonban még sok előrelépést kell tennie ezen a téren, de a kezdet jó, vélekedett Moorhead. Az Amazon is folyamatosan újraszervezi magát, hogy növelje a vámtarifákkal szembeni ellenállását, és a cég igyekszik biztosítani, hogy a különböző eladók széles skálájával rendelkezzen.
A kereskedelmi feszültségek ellenére az Apple és az Amazon egyaránt pozitív jeleket mutatnak a piacon, és úgy tűnik, hogy a vásárlók némelyike készletet halmoz fel a jövőbeli esetleges zűrzavarakra válaszul. Összességében az Apple első három hónapjában 9%-os bevételnövekedést könyvelhetett el, míg a nyeresége évente több mint 60%-kal emelkedett, körülbelül 17 milliárd dollárra. A kormány folytatja a szélesebb körű kereskedelmi megállapodás előmozdítását, miközben a gépjármű- és acélvámtarifák csökkentésére törekszik, hogy a két gazdasági nagyhatalom közötti kereskedelmi háborút enyhítse.

