
Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésben?
Februárban Észak-Queensland, Ausztrália egészen szokatlan időjárási körülményekkel nézett szembe, amikor az égiek hat hónapnyi esőt zúdítottak a régióra. A helyiek sok esetben átszakadt éjszakákat éltek meg, bizonytalanul várva, hogy milyen mértékű áradás és károk várják őket reggel. Talán senki sem érezte ezt annyira, mint Andrew Brown, aki a napközbeni kiberbiztonsági oktató mellett amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik. Kevesen tudják, hogy Mr. Brown a Wally’s Weather Facebook-oldal mögött áll, amelynek már 107 000 követője és havi 24 millió megtekintése van. Az oldal kifejezetten Queensland trópusi államának időjárására összpontosít.
A rekordnak számító áradások idején, amikor 400 embert kényszerítettek otthonának elhagyására, Mr. Brown folyamatosan posztolt, még az éjszakai órákban is felkelt, hogy friss információkat osszon meg a közönségével, mindezt a felelősség és a kötelesség érzéséből. Amikor észrevette, hogy az időjárás előrejelző radarján öt órányi folyamatos eső fog közeledni, korábban távozott a munkahelyéről, és nemcsak a Facebook-követőit, hanem főnökeit, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit is figyelmeztette, hogy tegyenek hasonlóképpen. „Ha nagy időjárási esemény van, próbálsz minél több időt adni az embereknek” – mondta.
Townsville-ben, a régió központjában él, ahol a januártól márciusig tartó esős évszak jellemzően forró és párás. „Az emberek tudni akarják, mi történik, mert ha esetleg áram nélkül maradnak is, valószínűleg még van internetkapcsolatuk. Ezek a jelenségek gyakran éjszaka következnek be, amikor nem látod, mi zajlik, így úgy érzed, te vagy a szemük és fülükként” – tette hozzá Mr. Brown. Az ő aktív Facebook-közönsége jól mutatja, hogy egyre több ember fordul a közösségi média felületekhez hírek és időjárási frissítések miatt. Az Egyesült Államokban a felnőttek 20%-a kap ilyen információkat a Pew Research Center adatai szerint.
Az emberek a Facebook-influenszerekre ugyanolyan figyelmet fordítanak, mint a hagyományos újságírókra, és sok esetben még nagyobb figyelmet is szentelnek nekik, mint a hagyományos médiának a YouTube-on, Instagramon és TikTokon – állapította meg a Reuters Institute és az Oxfordi Egyetem egy tanulmánya. Daniel Angus professzor, a Queenslandi Műszaki Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója, amikor Brisbane-ben ragadt a februári Alfred trópusi ciklon okozta heves esőzés és áradás közepette, inkább az Ausztrál Meteorológiai Hivatal hivatalos tanácsaira támaszkodott, mivel úgy véli, hogy ők biztosítják a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket.
Prof. Angus elismeri, hogy az időjárás-influenszerek, mint Mr. Brown Wally’s Weather oldala, nemcsak a hagyományos média és a kormányzati források iránti közbizalom csökkenésének tendenciájából erednek, hanem a lefedettség és a kapcsolódhatóság hiányának pótlásából is. „Az időjárás-influenszerek különösen a vidéki területeken népszerűvé váltak, mert olyan helyi, valós idejű frissítéseket kínálnak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy” – mondta Prof. Angus. „Közvetlen kapcsolatban állnak a közönségükkel, személyre szabott elemzéseket kínálnak, és reagálnak a közösség aggályaira olyan módon, ahogyan a hagyományos hírszolgáltatók általában nem.”
A professzor azonban arra is figyelmeztet, hogy az időjárás-influenszerek hajlamosak a pánikkeltésre, amire például a Townsville-ből származó Higgins Storm Chasing is példa. 2018-ban a cég kritizálták, amiért történelmi szintű csapadékot és áradást jósoltak követőiknek, ami végül nem valósult meg. „Az időjárás-influenszerek gyakran hajlamosak a túlzásra és eltúlzott állításokra, mivel nem állnak olyan szigorú szabályok és következmények alá, mint a mainstream és hivatalos kormányzati kollégáik, ami pánikkeltéshez és félretájékoztatáshoz vezetett” – magyarázta Prof. Angus.
Andrew Brown, a Wally’s Weather alapítója, önmagát tanulta meg az időjárás-előrejelzésre, de informatikai mesterdiplomával és számos más technológiai végzettséggel is rendelkezik. Az időjárás-előrejelző eszközökbe tett befektetései olyan jelentősek voltak, hogy három évvel ezelőtt bevezette a fizetős előfizetéseket, amelyek főként csak a költségeit fedezik. Az AI fejlődése lehetővé tette számára, hogy több időt szenteljen az adatok pontos elemzésére és azok kommunikálására a követői felé.
Az időjárás-influenszerek világában pénzt is lehet keresni. Colorado állambeli Andrew Markowitz meteorológiai diplomával rendelkezik, teljes munkaidőben egy energetikai cégnél dolgozik, de TikTok-on 135 000 követővel rendelkező időjárás oldalán is aktív. A közvetítésekből, szponzorációkból, márkamegállapodásokból és a TikTok Kreativitási Programjából származó bevétel révén Markowitz azt állítja, hogy akár több ezer dollárt is kereshet havonta.
Mr. Brown Ausztráliában azt mondja, szeretne nyugdíjba vonulni az oktatásból, hogy több időt tölthessen a Wally’s Weather-rel és unokáival, de elismeri, hogy ez még várat magára. Azonban nem szeretné, ha ő lenne az oldal arca – eddig ezt sikerült elkerülnie. „Nem teszek különösebb lépéseket annak érdekében, hogy felfedjem, ki vagyok, mert szeretem, ha úgy tudok sétálni az utcán, hogy nem zaklatnak. Már voltam rádióinterjúban, majd elmentem az interjúalany mellett, és ők nem tudták, hogy én vagyok” – mondta Mr. Brown. „Néha sorban állva hallom, ahogy az emberek beszélnek az oldalról, és fogalmuk sincs, hogy ott vagyok. Ez mind hozzájárul a szórakozáshoz.”

