Hírek,  Tech

Újra elérhető az M&S weboldala, a felhasználók már böngészhetnek

A Marks & Spencer, az Egyesült Királyság egyik legismertebb kiskereskedelmi lánca, nemrégiben súlyos nehézségekkel küzdött, miután egy kibertámadás következtében a weboldala több órára elérhetetlenné vált. A cég az elmúlt hetekben már képtelen volt online rendeléseket fogadni, ami jelentős fennakadásokat okozott a vásárlók számára. Az incidens szerdán este érte el a csúcspontját, amikor a weboldal teljesen leállt, és a felhasználók csak egy üzenetet láthattak, amelyben arról tájékoztatták őket, hogy „Sajnáljuk, jelenleg nem tudja böngészni az oldalt. Frissítéseket végzünk, és hamarosan visszatérünk.”

A helyzet csütörtök reggel változott meg, amikor a vállalat megerősítette, hogy a weboldal újra elérhető a vásárlók számára, miután az éjszaka folyamán frissítéseket hajtottak végre. Az M&S szerdán közölte, hogy a kibertámadás várhatóan körülbelül 300 millió fontot fog levonni az idei nyereségéből. Habár ennek egy része biztosítással fedezhető, a becsült összeg meghaladta az elemzők várakozásait. A cég hangsúlyozta, hogy online szolgáltatásai júliusig továbbra is zavarokkal fognak küzdeni, és csak fokozatosan fognak visszatérni a normál működéshez.

A kibertámadás következtében az M&S bejelentette, hogy néhány személyes ügyféladatot elloptak, amelyek között telefonos számok, lakcímek és születési dátumok is szerepelhetnek. A cég azonban megnyugtatta vásárlóit, hogy a lopott adatok között nem voltak felhasználható bankkártya- és vásárlási információk, valamint jelszavak, de azt is hozzátették, hogy az online rendelési előzmények esetlegesen érintettek lehetnek. A kibertámadás a húsvéti hétvégén zajlott, ami kezdetben a „click-and-collect” és a kontakt nélküli fizetések leállását eredményezte, majd néhány nappal később az M&S felfüggesztette az összes online rendelést.

Stuart Machin, az M&S vezérigazgatója elmondta, hogy az utóbbi hetekben egy rendkívül kifinomult és célzott kibertámadást kezeltek, amely rövid időre jelentős zavarokat okozott. A rendőrség egy olyan hírhedt, angol nyelvű hackercsoport nyomozására összpontosít, amely Scattered Spider néven ismert. A BBC értesülései szerint ez a csoport állhatott a Co-op és a Harrods elleni támadások mögött is, de az M&S volt az, amely a legnagyobb hatást szenvedte el.

A cég csütörtök reggeli nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy a weboldal újra elérhető a vásárlók számára, és a helyreállítás érdekében folyamatosan dolgoznak a frissítéseken. Az online rendelési lehetőség közel egy hónapig szünetelt, ami súlyosan érintette a vásárlókat. Az M&S ügyfeleit az új helyzetben a legfrissebb információkkal próbálják tájékoztatni, hogy minimalizálják a zűrzavart, amely a kibertámadás következményeként alakult ki.

A cég helyzete különösen éles versenyt teremt a piacon, mivel a mesterséges intelligencia (AI) által támogatott megoldások egyre nagyobb teret nyernek. Ian Stuart, a HSBC képviselője szerint a bankok óriási összegeket költenek az IT rendszereik megerősítésére, hogy megvédjék magukat az ilyen támadásokkal szemben. A mentális egészségügyi problémákra vonatkozó várólisták rekordmagas száma is felveti a kérdést, hogy a chatbotok lehetséges megoldást nyújthatnak-e a problémák kezelésére. Az M&S tehát nemcsak a kibertámadás következményeivel küzd, hanem a jövőbeli kihívásokkal is, amelyek a digitális térben való versenyképesség megőrzéséhez szükségesek.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c0k374x1y8do

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük